Je bent hier:

U bent hier

Siska is leerkracht aan huis

REEKS: de partners van Bednet

Bednet maakt deel uit van POZILIV (Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen in Vlaanderen). Onderwijs aan zieke kinderen is een succesverhaal als vele partners samenwerken. We gingen langs bij Siska Buysschaert, leerkracht aan huis in de regio Kortrijk.

Siska uit Marke schiet op eigen initiatief scholen te hulp als leerkracht aan huis (Tijdelijk onderwijs aan huis - TOAH) in de regio Kortrijk. Langdurig zieke kinderen krijgen op die manier onderwijs aan huis en lopen niet te veel schoolse achterstand op. Siska vertelt honderduit over wat haar job als 'flying teacher' voor zieke leerlingen zo boeiend maakt.

Flying teacher

Wanneer een leerling 21 dagen afwezig is wegens ziekte, moet de school in principe 4 uren onderwijs aan huis voorzien. Dat kan de klasleerkracht zijn, een leerkracht van de school of een externe leerkracht. Ik stel mij ter beschikking voor elke zieke leerling in opdracht van een school. Ik merk dat leraren vaak geen tijd hebben om 4 uren per week aan huis les te geven bij een zieke leerling zoals de overheid het hen opdraagt.  Het is ook niet evident om na hun dagtaak ook nog eens bij een zieke leerling thuis te komen. Momenteel kan ik het aantal aanvragen zelfs niet bijhouden.

Leerling ziek, wat nu?

De overheid heeft het aantal zieke leerlingen onderschat. Men dacht dat elke school het zelf wel kon oplossen. Maar ik merk dat scholen ofwel geen leerkracht vinden of dat ze onderwijs voor zieke kinderen niet kennen en geen aanvraag indienen. Het staat wel in het schoolreglement maar er is nog geen reflex van 'We hebben een langdurig of chronisch ziek kind, laten we TOAH en Bednet aanvragen.

Soms kent een school ons wel maar hoor ik de directie zeggen: ‘Neen, het is ofwel Bednet ofwel TOAH. We gaan niet beide doen’. Dat is uiteraard jammer en een gemiste kans. Mijn mooiste verhalen zijn net diegene waar Bednet, TOAH en School & Ziekzijn (red.: vrijwilligersvereniging die gratis studiebegeleiding organiseert voor zieke kinderen) samen werken.

Zo was er vorig jaar een meisje van haar paard gevallen. Ze moest herstellen van de paasvakantie tot aan de grote vakantie. De school wist totaal niet hoe ze het onderwijs moest georganiseerd krijgen. Via het ziekenhuis zijn ze bij mij terecht gekomen en via mij bij Bednet. Ik wil echt geen scholen afbreken, want het is niet eenvoudig. Zeker omdat je het als school niet vaak meemaakt. Uiteindelijk kreeg het meisje bijles van de leerkracht Frans, lessen van mij, van een vrijwilliger van School & Ziekzijn én ze volgde les via Bednet. Ze was geslaagd in juni en ze behaalt nu zelfs betere resultaten dan ooit tevoren.

Het belang van onderwijs aan huis

Het grote voordeel van onderwijs aan huis is dat het kind individueel bijgewerkt wordt. Het is super als je kinderen iets kan bijbrengen, als je merkt dat een kindje beter kan tellen, lezen,…Of als je nadien hoort dat ze hun diploma behaald hebben. Van scholen krijg ik veel dankbaarheid omdat ze merken dat de leerling weer helemaal mee is. Het is belangrijk dat zieke leerlingen onderwijs op maat krijgen. Voor het ene kind is TOAH voldoende, voor het andere de combinatie met Bednet, voor nog een ander de combinatie Bednet, TOAH en School en Ziekzijn. Scholen moeten al die partners samenbrengen.

Het is meer dan lesgeven

Je moet wel sterk in je schoenen staan om dit werk te doen. Vaak krijg je een goede band met de gezinnen/families waar je komt. Omdat de ouders meestal aan het werk zijn, kom ik vaak bij de grootouders thuis. Ze maken allemaal een moeilijke periode door. Je neemt de zorgen van een gezin toch een stukje met je mee. Het is belangrijk dat je het ’s avonds kan loslaten.

Ik merk wel dat ik veel kan betekenen voor het gezin. Het is meer dan lesgeven en daar leef ik echt voor. Ik kan door mijn breed netwerk gezinnen vaak helpen met tips en advies. Zo heb ik onlangs een mama van een kleutertje met kanker kunnen adviseren. Haar thuissituatie was kwetsbaar: alleenstaande mama van 4 kinderen, in schuldbemiddeling, jongste kindje heeft kanker… Ik bracht haar in contact met hulporganisaties. Ze was zo dankbaar. Mensen kunnen helpen om hun weg te vinden in ons onderwijs- en sociaal systeem, dat geeft zo veel voldoening.

Kinderen zijn de toekomst

De maatschappij moet investeren in onderwijs aan zieke kinderen. Het is zinvol en het betaalt zich ook terug. Dankzij goede begeleiding kan het kind een diploma halen. Zeker chronisch zieke leerlingen zijn regelmatig afwezig voor langere periodes waardoor ze veel missen. Zonder hulp moeten ze hun jaar overdoen of lagere studies volgen.

Wat ik echt jammer vind, soms zegt de school ook dat het ouders zijn die de kinderen gemakkelijk thuis houden. TOAH en Bednet maken het ‘comfortabeler’ om thuis te blijven. Als een dokter een briefje voorschrijft dan mag je als school niet weigeren om het kind te helpen. Als je hen het recht op onderwijs ontzegt, straf je het kind. Als leerkracht aan huis kan je ouders ook stimuleren om het kind terug naar school te laten gaan want dat is ook één van de voorwaarden van Bednet en TOAH.

Mijn droom is dat we een project kunnen opstarten waar we samen met alle partners voor elk ziek kind onderwijs op maat kunnen aanbieden. Zodat geen enkel kind meer door de mazen van het net valt.

Meer info over TOAH    Meer over School & Ziekzijn