Je bent hier:

U bent hier

Revalideren en leren

Reeks: De partners van Bednet

Bednet maakt deel uit van POZILIV (Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen in Vlaanderen). Onderwijs aan zieke kinderen is een succesverhaal als vele partners samenwerken. Deze maand zetten we de job 'leerkracht in het revalidatiecentrum' in de kijker.

Truus Van Bosstraeten werkt al drie jaar als leerkracht in Pulderbos, een revalidatiecentrum voor kinderen en jongeren. Ze geeft er les aan leerlingen van het secundair onderwijs. Het hoofddoel is om elke leerling in Pulderbos een individueel traject aan te bieden, in nauw overleg met de thuisschool, om de kans op slagen zo groot mogelijk te maken. Truus: “Als ik mijn steentje kan bijdragen en ervoor kan zorgen dat een leerling niet meteen het hele jaar kwijt is, vind ik dat fantastisch.”

Ze vertelt over haar ervaring als leerkracht in het revalidatiecentrum.

Van vier weken tot een jaar, soms zelfs twee jaar

De periode waarin jongeren in het centrum verblijven, hangt af van patiënt tot patiënt. Meestal komen ze naar hier voor korte opnames, maar soms kan het zijn dat ze hier jarenlang moeten revalideren. Het varieert echt van vier weken tot een jaar, soms zelfs twee jaar.

De jongeren die in het centrum revalideren, wonen er in leefgroepen. Dat zijn afdelingen waarbij de jongeren ingedeeld zijn op basis van hun aandoening. In een leefgroep zitten de verschillende leeftijden dikwijls door elkaar.

Een zo gewoon mogelijke schoolomgeving

Vaak denken mensen over mijn job dat het heel zwaar is om elke dag geconfronteerd te worden met ernstig zieke kinderen. Tuurlijk vind ik dat ook super erg. Maar ik ben wel doordrongen van het feit dat ik iets kan betekenen in het leven van onze leerlingen door voor hen een zo gewoon mogelijke schoolomgeving te creëren. Als ik hen dan een stukje van het leven ervoor terug kan geven, geeft dat echt wel voldoening.

Onze klas ziet er trouwens ook hetzelfde uit als andere klassen. We hebben een smartboard, de leerlingen hebben een agenda en we organiseren ook examens. Dat zijn ook meestal de examens van de thuisschool die we hier afnemen. Bij het begin van een opname wordt er met de thuisschool overlegd welke zaken de leerlingen zeker moeten kunnen zodat ze achteraf zo makkelijk mogelijk terug kunnen instromen in hun klas.

Gedownsized lespakket

De lessen worden wel wat gedownsized waardoor het aantal uren meestal wat lager ligt. De hoeveelheid hangt ook af van de aandoening of de revalidatie. Maar het minimum aantal lesuren dat ze krijgen is vijf uur per week. Toch proberen we altijd wel zeker het dubbele aan te bieden.

Het voordeel is dat een klas gemiddeld maar uit twee leerlingen bestaat, dus we zitten wel redelijk dicht op de leerlingen. Op die manier kan je meer vaart maken dan in een grote klas. Ook is alles veel laagdrempeliger. Voor leerlingen met een hersenletsel bijvoorbeeld zijn mondelinge oefeningen soms wat moeilijker. We hebben dan vaak gewoon een gesprek over een thema of over de leerstof. Dan heeft die leerling, zonder het eigenlijk te beseffen, een soort van mondelinge test of examen afgelegd. Dat is dan echt wel geweldig.

Uitdagende job

We werken met een klein team waarin iedereen zijn eigen specialiteit heeft. Ik heb bijvoorbeeld geschiedenis gestudeerd en geef voornamelijk de taalvakken. Onze leerlingen krijgen les op maat. Als bepaalde vakken belangrijk zijn voor een studierichting, zorgen we ervoor  dat de leerling deze ook zal krijgen. Hierdoor kan het soms zijn dat ik ook andere vakken dan taal moet geven, bijvoorbeeld economie.

Ook wanneer ik met twee leerlingen in de klas zit, waarbij de ene leerling op dat moment Frans moet krijgen en de andere Engels, moet ik twee vakken tegelijkertijd geven. In het begin kostte me dat wel nog wat moeite, maar ondertussen ben ik dat al gewend.

 

Het was alsof het zo moest zijn

Ik heb zelf een ongeval gehad en ben een tijdje uit geweest. Ik heb ook moeten revalideren en heb mijn doelen moeten herbekijken. Ik was al een lange tijd thuis en ik kreeg van artsen te horen dat een bureaujob nooit meer zou gaan. Ik had ook nog veel fysieke last en uiteindelijk wist ik niet meer wat te doen. Ik kon niets anders dan lesgeven en heb nooit iets anders gedaan.

Dus ik begon uit te kijken naar een job en bijna de eerste job die ik tegenkwam, was die in Pulderbos. Ze zochten een leerkracht talen en dat was echt iets voor mij. Ik kon wat uit mijn eigen ervaring putten. Ik heb zelf ook echt wel het mentale meegemaakt van tegen een muur aan te lopen. Ik kon de hobby’s en de sporten die ik vroeger graag en veel deed niet meer doen. Op dat moment had ik ook nog een klein kindje, dus alles lag een beetje overhoop. Toen heb ik ook gewoon eerlijk in mijn sollicitatiebrief geschreven dat ik, niet alleen door mijn onderwijservaring, maar ook door wat ik had meegemaakt, mij goed zou kunnen inleven in de mindset van de jongeren in het centrum. Ik mocht dan op gesprek komen en een beetje later had ik de job.

Een klein, hecht team

Wat ik leuk vind aan mijn job, zijn de leerlingen. Het persoonlijk contact met hen, alsook de afwisseling en flexibiliteit. Maar zeker ook mijn collega’s. We zijn een klein, hecht team en alles is toch wel heel persoonlijk. We moeten ook geregeld afscheid nemen van onze leerlingen doordat ze terug naar huis kunnen of doordat er soms ook een leerling sterft. Dan is het heel belangrijk dat we elkaar kunnen steunen. We praten ook met elkaar over de dagelijkse frustraties, want het is natuurlijk niet altijd rozengeur en maneschijn.

Mooiste moment

Het is niet te onderschatten hoe zwaar een dag eruit ziet voor een jongere in het centrum. Wij weten dikwijls nog niet de helft van wat eraan vooraf is gegaan. De mensen die op de leefgroep werken, zien onze leerlingen vaak ook dag en nacht. Tegen dat de leerlingen in de klas zitten, zijn zij al langs de kiné gepasseerd en hebben ze al heel veel medicatie moeten nemen. Dat is niet te miskennen. Ik vind het dan ook des te meer een prestatie als ze slagen.

Het blijft een topmoment als onze leerlingen afstuderen. Of wanneer leerlingen die examencommissie doen, geslaagd zijn voor hun vakken of voor hun schooljaar. Dat is misschien een heel traditionele, schoolse gedachte, maar uiteindelijk is het onze hoofdtaak om hen te helpen slagen, ondanks alles hier...