Je bent hier:

U bent hier

Bednet lanceert een helpcenter

Bednet lanceert het Bednet-helpcenter, een gloednieuw platform waar ouders en leerkrachten terecht kunnen met vragen over onderwijs op afstand in coronatijden. Dit platform moet scholen en gezinnen door deze bijzondere periode loodsen. Hoe kwam het tot stand, waarom was er nood aan een helpcenter en met welke vragen kan je er terecht? Je hoort het van de drijvende krachten achter het platform.

Hoe het groeide

Els Janssens, directeur van Bednet, over hoe het groeide: “Na het opschorten van de lessen zijn er door scholen én gezinnen enorm veel inspanningen geleverd om het onderwijs op afstand zo goed en vlot mogelijk te organiseren. Onderwijskoepels, begeleidingsdiensten, ICT-bedrijven en allerlei andere organisaties hebben heel wat bruikbaar materiaal verspreid om scholen en gezinnen te ondersteunen. De sluiting van de scholen betekende dat Bednet haar werking deels stop moest zetten, aangezien nu elke leerling - ook zieke leerlingen- les begon te volgen op afstand. Maar hoe langer de Corona-crisis en de sluiting van de scholen bleef duren, hoe sterker het idee in het team groeide dat Bednet toch meer moest kunnen betekenen voor gezinnen en scholen, vanuit de jarenlange ervaring met onderwijs op afstand en via de computer.

 

Marion, teamcoach van de consulenten vult aan: “We merkten de voorbije weken in onze contacten met Bednet-gezinnen en in onze eigen omgeving dat het onderwijs op afstand lang begint te duren en ook nieuwe vragen oproept: Hoe houd je leerlingen gemotiveerd om met leerstof bezig te blijven zijn? Hoe start je toch met online sessies met de klas, ook al zie je jezelf niet als een computerheld? Hoe combineer je het lesgeven aan leerlingen op school én thuis? “. Dit zorgde voor een brainstorm in het team en zo kwam het helpcenter tot stand. Het is het resultaat van een krachtig staaltje teamwork. Het was mooi om te zien hoe het hele team de schouders onder dit platform zette”.

Nieuwe dienstverlening

“In bijzondere tijden moet je je als organisatie heruitvinden”, aldus Kristien, beleidsmedewerker bij Bednet. “Dit helpcenter geeft ons de kans om het stukje extra dienstverlening te lanceren waar we eigenlijk al lang van droomden: meer ouders en leerkrachten ondersteunen bij het organiseren van onderwijs op afstand. Natuurlijk hopen we dat hiermee leerkrachten en ouders warm gemaakt worden voor synchroon les volgen en contact houden met de klasgroep, virtueel via de computer. Dat is immers wat Bednet al jaren aanmoedigt en ondersteunt voor langdurig zieke leerlingen”. 

 

Piri, een van de gedreven consulenten achter de chat, is enthousiast: “Ik hoop dat ouders en leerkrachten de weg vinden naar Bednet. Niet omdat we denken dat we antwoorden klaar hebben. Wel omdat we ervan overtuigd zijn dat heel wat mensen nood hebben aan iemand die even meedenkt, aanmoedigt wanneer ze twijfelen of iemand die met een frisse blik ideeën kan geven die net dat kleine verschil kunnen maken.”

 

Met welke vragen kan ik er terecht?

Via chat of mail kunnen ouders en leerkrachten vragen stellen aan een collega of mezelf.” vertelt consulente July.  “ Wij focussen momenteel op drie thema’s in het helpcenter: thuis les volgen, online met je klas en weer naar school. Bijvoorbeeld: Hoe creëer ik groepsdynamiek via de computer? Hoe kun je kinderen motiveren om toch met school bezig te zijn? Wat als één kind thuis les blijft volgen en de andere naar school mag?" 

Meer dan chat

Ook Bieke van Bednet zit dagelijks achter de chat: "Op het helpcenter kan je trouwens meer doen dan chatten. Je kan er in de kennisbank door artikels snuisteren. Je leest er extra informatie, aandachtspunten, tips en mogelijke vragen over verschillende topics. De artikels zijn bedoeld als inspiratie en willen mensen vooral aanmoedigen om verdere vragen te durven stellen via chat of mail. Al jaren beklemtoont Bednet via de slogan “mee met de les, en al de rest”, dat onderwijs op afstand niet enkel gaat om lesgeven en bijhouden van leerstof, maar dat ook de sociale contacten en betrokkenheid in een klasgroep belangrijk zijn. In de artikels op het helpcenter brengt Bednet telkens deze 2 aspecten aan bod. ‘Mee met de les, en al de rest’: daar gaan we voor, ook in onderwijs op afstand omwille van corona".

 

Johan, onze ICT-specialist, heeft een ruime ervaring met technische hulp op afstand via chat. De helpdesk van Bednet staat namelijk altijd paraat om technische problemen van onze Bednetters op te lossen. Johan bereidde het platform intensief mee voor: "Consulenten en helpdeskmedewerkers staan klaar om concrete en praktijkgerichte vragen te beantwoorden. We baseren ons hiervoor op onze jarenlange ervaringen met zieke leerlingen die vaak meerdere maanden onderwijs van thuisvolgen en via de computer, met hun eigen klas en leerkrachten verbonden blijven". 

 

Heb je een vraag over onderwijs op afstand? Stel ze aan ons team.

Naar het helpcenter