De succesformule van een goede bedrijfsactie

BCD Travel helpt organisaties om hun reisbudgetten op de meest effectieve manier in te zetten, maar ze doen meer dan dat. “Naast haar eigen doelen, zet de firma zich ook in voor verschillende goede doelen. Bednet is daar eentje van”, vertelt Koen Derison, Director Global Operations bij BCD Travel. Laat je inspireren door Koen en zijn enthousiast team. Samen zamelden ze in twee jaar tijd 10.000 € in voor Bednet, ondanks de coronacrisis.

Familiebedrijf

BCD Travel is mijn eerste werkgever. Ik ben dus erg loyaal, maar eigenlijk is dat gewoon omdat het een toffe firma is om voor te werken. Het is een echt familiebedrijf waar veel aandacht gegeven wordt aan het welzijn van de werknemers. Ook investeren ze een deel van de winst in sociale projecten en goede doelen. Dit gebeurt niet enkel in ons bedrijf in België, maar ook in de andere landen waar we gevestigd zijn.

Het begint bij het personeel

Elke werknemer mag een goed doel indienen. Er wordt dan samen bekeken voor welk doel het hele team acties wil organiseren. Dat is nu al enkele jaren Bednet geworden. De Foundation van BCD Travel keurde het doel meteen goed. Kinderen die zich in een zwakkere positie bevinden, ligt dan ook gevoelig bij ons. Er zijn meerdere personeelsleden met kinderen. Het personeel volgen in de keuze is ook slim gezien hé. De firma is daar ook bij gebaat. Want de mensen komen samen, ze quizzen samen, ze drinken iets, er wordt gelachen. Het zorgt voor teambuilding en samenwerking. Dat is waarom het zo goed draait. 

Houding management

Het management steunt het gekozen project heel hard en moedigt dat ook aan. Het is ook een manier om dichter bij je personeel te staan. Motiveer managers dus zeker om zo veel mogelijk aanwezig te zijn op de activiteiten. En geef je personeel de nodige vrijheid. Bij ons mag iedereen een actie lanceren, meetings of calls organiseren. Ze mogen zich daar altijd voor vrijmaken. Die projecten zijn dan ook erg belangrijk voor de firma. Zelf organiseert BCD Travel soms ook wel een extra activiteit als teambuilding. Dat wordt dan gesponsord door een hotel of een airline ofzo. 

Extra motivatie

Het feit dat de foundation van de firma extra steunt werkt motiverend. Want het bedrijf stelt een bepaald doelbedrag voorop. Als je dat niet volbrengt, is dat jammer. Diegenen die zich er dan achter zetten, nemen het dan ook serieus.  Het doel mag wel niet opgedrongen worden door het management. Dan beginnen mensen automatisch af te haken, want zij hebben naast het project voor het goede doel natuurlijk ook nog eigen werk. Als ze dan nog gepusht worden, is dat niet leuk meer. Daarom moet het dus echt vanuit het personeel zelf komen, het moet een vrijwillige keuze zijn. 

Een beter team

Het feit dat het initiatief zo hard gesteund wordt door het management en het ook iedereen samenbrengt, maakt dat echt iets unieks. Het draagt bij aan de sfeer en maakt van ons een beter team. Dat is iets waar andere bedrijven zeker zich hun inspiratie uit kunnen halen.

Foto: december 2019